Bir Çevirmenin Dünyası

Bir çevirmen gözüyle her şey…

Alıntı mı? Kopyala, yapıştır mı?

Bugün şöyle bir linkle karşılaştım:

http://listekitap.com/inceleme/cevirmen-gozuyle-kafes-kitabi/Alıntı mı? Kopyala yapıştır mı?

Anlayacağınız benim Kafes ile ilgili blog yazım bir kitap satış sitesinde kopyalanmış. Bunun beni gurulandırmadığını söylersem haksızlık etmiş olurum. Demek ki dikkat çekici bir yorum yazmışım. 🙂

Ancak sorun şu ki: Bu bir kitap satış sitesi, yani ticari bir site. Yani blog yazım ticari bir amaç için kullanılmış. Oysa ben ticari bir çıkar güderek yazmıyorum bu yazıları. Dolayısıyla yazımı ticari bir amaç için kullanırken iznimin alınmamış olması beni rahatsız etti.

Evet, sonuçta bu herkese açık bir blog ve internet ortamında kaynak gösterildiği sürece yazıların istenildiği gibi kullanılması yasal olarak kabul görüyor, telif haklarını ihlal olarak sayılmıyor. Ancak etik olarak bakıldığında izin alınması gerektiği konusundaki görüşüm çok net.

Kaynak gösterilmiş mi? Evet…

Screen Shot 2015-10-02 at 3.46.53 PM

Ama ben bile sayfaya uzun süre baktıktan sonra gördüm.Üstelik verilen link bu yazının linki değil, blogun linki.

Arkadaşlarının Facebook paylaşımlarını bile izin almadan kullanmayan, onların paylaşımlarına ve yazılarına blogunda yer verirken önce adlarını yazıp teşekkür eden biri olarak bana garip geldi.

Dolayısıyla kaynak göstermenin ne derece olması gerektiğini, hangi kurallar çerçevesi içinde yapılabileceğini, yasal olarak bu yeterli olsa bile etik olarak yeterli olup olmadığını sorgulamadan edemedim. Acaba sizlerden birinin başına geldi mi? Ne hissettiğiniz? Nasıl bir tavır sergilediniz?

Birçok kişinin blogundan gelir elde etmeye çalıştığı bir ortamda doğru olan yazının tamamının kopyalanması mı yoksa bir bölümünün alınıp kaynak gösterilerek yönlendirilmesi mi? Yazının tarzını beğenen kaynağa bakıp o blogu okumaya başlar diyebilirsiniz ama internet kullanıcılarından kaçı bu kadar bilinçli?

Bu konudaki düşüncelerinizi merak ediyorum…

Kişisel görüşüm izin alınması ve kaynağın daha görünür bir yerde paylaşılması yönünde. Belki de başlığın altına isim yazılması gerekirdi? Yanılıyor muyum? Belki de en doğrusu yazının bir bölümünü alıp, devamı için link vermekti. Ama ne olursa olsun bence bu değildi.

4 comments on “Alıntı mı? Kopyala, yapıştır mı?

  1. kahvekeyfii
    7 Ekim 2015

    Kesinlikle önce sizden izin almaları lazımdı, yaptıkları etik değil. Kitabı merak ettim bu arada güzel mi?

    Beğen

  2. Fikriye
    3 Ekim 2015

    Bu tür durumlar yüzünden edebi yazılarımı blog ortamında paylaşmıyorum.

    Beğen

Yorum Yazın

Information

This entry was posted on 2 Ekim 2015 by in Kişisel, Tüm Yazılarım and tagged , , , , , , , , , , .
