Bir Çevirmenin Dünyası

Bir çevirmen gözüyle her şey…

Ve Nokta

Ve nokta diyeli aslında bir hafta oldu ama ben minimum redaksiyon ihtiyacı saplantısında bir çevirmen olduğumdan bir hafta didik didik okumayla geçti. Tam 528 sayfa. Önce çevrildi, sonra en acımasız eleştirmenim kızım tarafından okundu. Yazım hataları düzeltildi; cümlelerde, çeviride içe sinmeyen şeyler not edildi. Zaten rengarenk olan word sayfası gökkuşağına döndü. Ardından ben okudum, notlara baktım, kimini kabul ettim, kimine “Haydi oradan,” dedim. 🙂 Ardında bazı sözcükleri, yer isimlerini, vs dosya bütününde kontrol edip hepsini aynı yapıp yapmadığma baktım. (CTRL+F sağ olsun). Ve nihayet dün gece ‘gönder’ tuşuna tıkladım.

Aslında hedefim sıfır redaksiyon ihtiyacı. Bunu Tuğçe’ye söylediğimde öyle bir “Uuu,” dedi ki ben bunu, “Biz mutlaka bir şeyler buluruz,” mesajı olarak aldım. 🙂

Bu her çevirinin son aşaması. Bu aşama olmadan teslim etmek bir facia ile sonuçlanabilir. Çeviri sırasında dalgınlık, yorgunluk, kafa karışıklığı… adına ne derseniz deyin… hepimizin gözünden bir şeyler kaçıyor. Bu, kaçınılmaz. Okumasaydım ne olurdu örneğin? “She’s been out for hours” cümlesini “Saatlerdir dışarıdaydı” diye bırakabilirdim. 🙂 Oysa kız baygındı. İşte bu yüzden okumadan çeviri teslim edilmemeli.
Söz konusu kitabımız Sempre (#Forever) 1Gözlerindeki Canavar ve Ruhumdaki Canavar ile ciddi bir hayran kitlesi edinmiş (bir o kadar da sevmeyeni olan) J. M. Darhower’ın ilk kitabı. Bu sefer Vitale değil, Carmine. Erotik romans denilen türe girmiyor. Diğer iki kitapta olduğu gibi içinde erotizm yok. Evet, yine karanlık ilişkiler, sırlar var ama bu kez saf bir aşk söz konusu. İkisi de yaralı, ikisi de hayata tutunmaya çalışan iki gencin birbirlerine olan aşkı anlatılmış. Aşk için nereye kadar gidilebilir, ne kadar fedakarlık yapılabilir? İşte, bunu okuyoruz. Carmine ve Haven’ın aşkına şahit oluyoruz. Yollarını kesiştiren tesadüfler, sırlar kitabın sonuna dek bizi sürüklüyor. Kısacası diğer iki kitabı sapkın, erotik bulan okurlar da yazarı sevenler listesine eklenecek gibi geliyor bana.

İki kitabını çevirdikten sonra yazarın diline çok alışık olduğumu düşünerek başladım ama öyle olmadı. Tahmin ettiğim kadar su gibi akmadı. En büyük sebep Nicholas’ın bilmeceleri oldu. Tamamen ses oyununa dayalı, tamamen kültürel bilmeceler. Gerçekten çıldırttı. Bizim kızlara (ki bunlar Aslı Dağlı, Yaprak Onur, Güneş Becerik Demirel ve Onur Kınacı Birler oluyorlar) “Yaa bu nasıl çevirilir?” nidaları attım. Uzun süre beyin fırtınaları yaptık, interneti alt üst ettik. 🙂 Bu kitapta olduğu kadar “Tuğçeee” diye çığlık atmamıştım. 🙂 Fikir verin ne olur diye bazı çevirmen sitelerine attığım mesajlara genelde, “Allah sabır versin,” cevapları geldi. 🙂 Ama çözümlendi. Zaten çevirinin en güzel yanı da bu. “Bu da çevrilmez ki,” denen, rüyalarınıza giren, uykularınızı kaçıran o cümleyi sonunda çevirmek. İnanılmaz bir mesleki tatmin.

Epey İtalyanca kullanım vardı. Hitaplar ve kısa cümleler halinde. Bereket o kadar İtalyanca bilgim var da hepsine çevirmen notu koyabildim. Ama Dante’den alıntının altından kalkmaya yetmedi. O aşamada da bir meslektaşım devreye girdi. Sami Kart. Sağ olsun hemen çevirip gönderdi. Ne kadar teşekkür etsem azdır. Dayanışma harika bir şey.

xxx

 

Ve böylece bir macera daha bitti. Şimdi sıra yeni bir heyecanda. Bu hafta sonu dinleneceğim. İnanması zor ama gerçek. Önümüzdeki haftaya bir redaksiyon sokacağım. Biraz farklı bir şey yapmakta fayda var. Ve sonra sırada Unhidge… Kısacası bu heyecan bitmez. Hem de Sempre (#Sonsuza Dek). 

6 comments on “Ve Nokta

  1. ayşe
    12 Ocak 2017

    hımmm?? neredeyse 1 yıl olacak siz bunu yazalı. kitap neden hala gelmedi ki acaba?

    Liked by 1 kişi

  2. Omer Sokmen
    26 Mart 2016

    Senin işini bu denli ciddiye almana bayılıyorum. Bu yazılarını okuduktan sonra seni daha da çok seviyor ve daha çok saygı duyuyorum…

    Op. Dr. Ömer SÖKMEN

    Liked by 1 kişi

  3. ECE EVREN (@sonomur)
    26 Mart 2016

    Ben size hayranım Arzu kızım.Çevirmenlik eğitime büyük bir hizmettir.Başarılarının devamı ve kolaylıklar dileklerimle…

    Liked by 1 kişi

Yorum Yazın

